Kategorier

Tale-lytte teknik – og pauseknappen

“Tale-lytte teknikken”

Teknikken går i al sin enkelthed ud på at sikre, at man fokuserer på at forstå den anden – fremfor at få den anden til at forstå det, man selv har forstået.

  • Tag en “mikrofon” (et kort, en kuglepen eller en anden ting). Den, der har mikrofonen har taleretten – den anden må IKKE sige noget (andet end at gentage) og må IKKE spørge ind.
  • Mens man har mikrofonen taler man i korte sætninger og “bliver hjemme” – dvs. taler ud fra sig selv og hvad man selv føler, mener, tænker, tror og oplever – og IKKE udfra tolkninger af, hvad der mon foregår hos den anden part.
  • Lytteren; Den der ikke har mikrofonen, har så til opgave hele tiden at “kvittere” ved med sine egne ord at gentage  hvad den anden lige har sagt. Det vil sige at du fortæller noget (3-4 sætninger), hvorefter den anden gentager. Du kan så fortsætte hvorefter den anden hele tider gentager efter du har sagt nogle få sætninger. Sådan sikrer i at den lyttende part hele tiden er med og har forstået.
  • Hvis den lyttende gentager noget andet / “forkert” (altså ikke det, du mente) må du korrigere inden du går videre: “Nej, det jeg mente var ________”. Først når lytteren faktisk har forstået det sagte (og kan genfortælle det du mente) går du videre med at fortælle noget nyt.

Når én part har haft mikrofonen i maks 2-3 minutter skifter mikrofonen ejer og rollerne byttes om. I fortsætter indtil i begge har fået fortalt det i hver i sær tænker, føler og mener om det pågældende emne.

Det virker tit MEGET kunstigt at tale på denne måde, men det viser sig, at det faktisk virker – og virker meget godt til at sænke konfliktniveauet, når man skal tale om noget svært, følelsesladet eller konfliktfyldt. Øv jer på teknikken – og start med nogle emner, der ikke er så meget krudt i.

Hvis du kender “7 regler for god dialog“, så handler tale-lytte teknikken om regel 2, 3 og 4:

  • Undlad at afbryde
  • Giv respons og kvittér for det, du har hørt
  • Check tolkningen

Pauseknap:

Indfør den regel, at det er OK at trykke på pauseknappen og bede om en Timeout – man kan have brug for at lade temperamentet køle ned, for at tænke sig om og føle efter, eller for bare sunde sig ovenpå en “hård omgang” inden man fortsætter. Den, der beder om Timeout’en har ansvaret for at emnet / diskussionen tages op igen. Man går så at sige rundt med et “pauseskilt”, der viser at man “har aben”. Brug evt. “Sæt skænderiet på pause” eller “7 regler” postkortene til at notere emnet ned, hvem der skal vende tilbage – og lav en aftale om hvornår.

Sådan øver i jer i praksis

Både du og din partner laver en liste med fx. 10 samtale-emner som  i hver især gerne vil tale med den anden om. Det kan både være emner hvor du gerne vil “undersøge” hvad din partner mener, og emner hvor det vigtigste for dig er at forklare din partner, hvad du mener. Sæt en time af i kalenderen to eller tre gange om ugen (ikke bare “en aften i næste-næste uge”). Der har i så hver en halv time til jeres emner. Det virker på den måde at din partner vælger et af dine emner – og så bruger i en halv time på at tale (med tale-lytte teknikken, hvor mikrofonen skifter ejer hver 2-3 minut). Husk at blande lettere og tungere emner (og sørg for frugt, kaffe eller andre lækkerier), så det ikke bliver FOR hårdt arbejde at øve sig.

Regler / rammer om samtalen:

Sørg for at skabe et sæt regler omkring selve samtalen. Hvordan diskuterer i? Formålet med regler er at sikre, at der er tryghed i processen; at alle deltagere kan være med uden at være bange for at blive kørt over / snydt / …

Nedenstående eksempel er til inspiration – i skal selv lave jeres egne regler;

  • at der altid er en frist:“jeg vil gerne tale med dig om XXX – hvornår kunne det passe dig” (altså: undgå bagholdsangreb og undgå at diskutere mens blodtrykket er højt). Det er fx. en rigtigt dårlig ide at diskutere sexlivet lige efter den ene har fået en afvisning.
  • at der sættes en max. tid – fx. 15, 30 eller 60 minutter – på hvorlænge emnet skal være oppe – så den, der er “bange” for snakken ved, at det har en ende. Lav en aftale om hvornår i så fortsætter, hvis i ikke bliver færdige i første forsøg.
  • at i beslutter hvad er målet med dialogen: Skal i gennem alle 5 faser, eller handler det kun om fase 1, så kan i tænke videre over det i en uge … (Se Model for konflikthåndtering)
  • at i altid bruger de “7 regler for god dialog” til at holde samtalen åben og “angrebsfri”, og Tale-lytteteknikken når det bliver svært at holde dialogen åben.
  • at det er OK at bede om en time-out hvis det bliver for svært. Den, der beder om time-out har så ansvar for og pligt til at sørge for, at samtalen genoptages hurtigst muligt igen